Het mooie noordwesten van Argentinië

We denken vlot de grens van Bolivia naar Argentinië te kunnen passeren, maar dat is een verkeerde inschatting. Tussen wat je verwacht en de werkelijkheid ligt een wereld van verschil in Zuid-Amerika. Daar zijn we al vaker tegenaan gelopen.
we zijn niet de enige die naar Argentinië willen
Snel het welkomstbord van deze grensstad in Argentinië op de foto gezet. Want aan de andere kant van het land hadden we ook een foto gemaakt!
in oktober 2017 waren we in Ushuaia, de meest zuidelijke stad in Argentinië waar we deze foto namen
nooit kunnen denken dat we in maart 2018 aan de andere kant van Argentinië deze foto maken
Ver na middernacht arriveren we na bus, taxi, bus en nog een bus in Salta, een stad in het noordwesten van Argentinië. En omdat we nergens geld kunnen pinnen gaan we als laatste verplaatsing van deze lange dag met de benenwagen naar onze accommodatie. In Salta huren we voor een week een auto. Er is hier veel te zien maar alles ligt vrij ver uit elkaar. We zoeken een aantal verhuurbedrijven op en checken ze op verschillende platforms. Waaronder ook de Facebookpagina ‘Midden- en Zuid-Amerika Backpackers’. De informatie van medereizigers is goud waard en deze bron is voor ons heel waardevol.
Dag 1: Salta-Cafayate

We reizen in onze gebutste Chevrolet naar Cafayate door de kloof Quebrada de las Conchas. Onderweg stoppen we vele malen waaronder bij een enorme hap uit de berg die de duivels bek – Garganta del Diablo wordt genoemd. De laatste foto is bij een enorme kolk die heel mooi het geluid resoneert dus Amfiteatro heet.

Dag 2: Quilmes en het Pachamama musuem

Quilmes is een nederzetting waarvan de inwoners tijdens de kolonisatie van de Spanjaarden zijn uitgemoord en afgevoerd. Het verzet van dit Indianenvolk werd gebroken door hun watertoevoer af te sluiten. De tweede foto is gemaakt in een prachtig museum waar door de kunstenaar natuurlijke materialen gebruikt zijn voor diverse beelden geënt op de gebruiken en rituelen van de oorspronkelijke bewoners van deze regio.

Dag 3: Cafayate-Cachi

De route 40 naar onze volgende bestemming bleek niet geasfalteerd te zijn. ruim 200 km dirtroad door een gebied zonder enige menselijke aanwezigheid.
Nog een ‘oja’ moment. Tijdens onze reis door Patagonië hebben we vele kilometers afgelegd op Route 40.  Deze route pikken we nu in het noorden dus weer op.
Dag 4: Cachi (via Salta) – El Carmen

Deze dag veel groen, we gaan een pas van 3.400 m over en moeten op een slingerweggetje door het bos goed opletten op loslopende paarden
Dag 5: El Carmen (via Purmamarca en Salar Grande) – Tilcara

De zevenkleurige bergen zijn prachtig en de op twee na grootste zoutvlakte ter wereld kun je zo oprijden, uitgestorven..
Dag 6: Tilcara – Humahuaca
Een kort ritje over prima asfalt waarbij we onderweg de Kreeftskeerkring passeren.
Dag 7: Humahuaca – Jujuy
Naast de zevenkleurige bergen zijn er ook de veertienkleurige bergen. Daar kunnen we vanwege de staat van de wegen niet met ons autootje heenrijden. Met een 4WD rijden we er in drie kwartier heen en vergapen ons dan aan de veelheid aan kleuren. Geoxideerde mineralen geven de kleur aan de berg waaronder ijzer (roestbruin) en koper (grijsgroen).
Quebrada Humahuaca
Een begraafplaats op dit continent i altijd een bezoek waard. Deze in Maimara is op een heuvel gesitueerd.
De laatste dag dobberen we in een thermaal bad voordat we de nachtbus naar Mendoza pakken!